fredag 24 april 2009

Mat-Tina

Igår var jag och lyssnade på Mat-Tina som höll en föreläsning här i nejden. Jag kan inte säga annat än att hon är underbar!

Så glad och sprudlande, en riktig energiknippe! Man blir själv glad av att se henne. Hon bjuder minsann på sig själv, och berättar många roliga historier, samtidigt som hon brer på ordentligt med sin härliga skånska dialekt!

Hon tillredde några maträtter, som vi fick provsmaka. Här ska jag delge er en rätt som hon gjorde på ett lite annorlunda sätt, vilket jag tyckte var häftigt.

Skär upp tunna skivor av rå lax som du radar upp på en tallrik. Ovanpå laxen pressar du citronsaft (detta får laxen att börja "tillredas")
Under tiden blandar du ihop ingredienserna till en tomatröra som skall serveras ovanpå laxskivorna:

coctailtomater (obs! krama tomaterna i skålen med händerna så att saft rinner ur dem, då kommer smaken bättre fram)
olivolja (eller kallpressad rapsolja)
vit balsamvinäger (eller fikonvinäger)
spadet från en anjovisburk (eventuellt några anjovisar, men spadet räcker)
hackad dill
svartpeppar
rostad vitlök
(stek hela klyftor, ca. 6 st, i olja ca 10 min) som du skär i små bitar. Smaken blir mildare och godare än med rå vitlök.
finhackad charlottenlök

När tomatröran är klar tar du fram heta tallrikar (kan värmas i micro). Droppa lite olivolja på tallriken och placera en laxskiva på oljan. Då hörs ett fräsande ljud när kall lax möter het tallrik och laxen "steks". Strö salt över laxen. Klicka tomatröran ovanpå laxskivorna, krydda med svartpeppar och och rätten är färdig att serveras.

Man skulle kanske tro att laxen smakar rå, men åtminstone den som jag smakade så var helt genomstekt! Och jättegod!

God som förrätt eller en liten rätt tillsammans med en god sallad eller klyftpotatis.

Lycka till!




Jag köpte även hennes senast kokbok, med många härliga recept. Så nu får jag under helgen försöka experimentera med något nytt recept.


Jag önskar er alla

en riktigt skön helg!

3 kommentarer:

alegni sa...

*aaaviiiis*
jag är superledsen för att jag missade tina när hon var i vasa förra året! hon är ju trots allt en av mina matidoler...
den där rätten var precis i min smak.

fröken Sätterlund ✯ sa...

Ja Tina är verkligen en inspiration. Så mycket energi och glädje :) Vad roligt att få gå på en av hennes föreläsningar.
Trevlig helg!
Kram Therese

Stjärnor & Champagne sa...

Hon är underbar...Hon styr och ställer med sin skpnska...Gillade henne när hon dansade i Let´s Dance och vann hela rasket...Fick en annan syn på henne.
Skall testa det där.

Kram Anne