tisdag 3 februari 2009

I mina gömmor


En annan trevlig sak som jag hittade häromdan när jag rotade i mitt skåp, är denna servis som vi fick för x antal år sedan som förlovningsgåva. Den har kommit lång väg ifrån och det är så trevligt att den hamnade just hos oss!
Det är nämligen så att J. som vi fick den av, han har jobbat på sjön i många år och seglat över de stora haven. Under en av sina resor har han köpt denna servis någonstans i fjärran östern, fraktat den hem till Finland, bevarat den i många år... och slutligen fick vi den! Det är just historien bakom som jag gillar, att veta hur och med vem den har kommit hit. Den är inte som vilken vanlig servis som helst, som man kan gå och köpa i nåt av varuhusen här. Att serien inte är helt komplett, bevisar bara att den har varit med några år, och kanske sett ett och annat under sina resor.

3 kommentarer:

Livingroom sa...

Tänk vad fina de är! De är ju sådana som man högst sannorlikt INTE själv skulle köpa, men som man tycker är fina när man har dem. Jag har ett par små moccakoppar från Turkiet. De är såå färgglada att man nästan får huvudvärk när man ser på dem. Dem skulle jag aldrig köpa själv ifall jag såg dem i en affär. Men dessa fick jag är vår farmor och de har nu fått sin egen plats i vitrinskåpet och vi använder dem med jämna mellanrum... men ack vad fina de är....
Ha det bra,
Lotta

Nicole sa...

Vilken härlig historie bakom den servisen! Prylarna får ett känslomässigt värde som inte kan mätas i pengar då man känner till bakgrunden!

alegni sa...

de ser nästan farliga ut!