lördag 26 september 2015

Många tankar

Det har inte blivit många blogginlägg den senaste tiden. Orsaken är inte något dalande inredningsintresse från min sida för inredning och pysslande i hemmet är forfarande min favorithobby. Att pyssla och hålla på i hemmet är som terapi för mig, precis som att gå på gympa eller fara ut och springa. Då får tankarna löpa fritt och när jag får pyssla och hålla på hemma mår jag bra! Inredning ligger mig varmt om hjärtat och det känns som en bra motvikt till jobbet att få fixa och dona hemma. Dessutom gillar jag att blogga om inredning.

MEN just nu känns det så ytligt och totalt idiotiskt att skriva om inredning, färgen på soffkuddarna och kulören på golv och väggar när tusentals människor kämpar för sina liv! Små barn och hela familjer flyr undan krig och lämnar sina hem för att de är tvungna! Jag kan inte sluta tänka på dessa stackars flyktingar. Och jag kan inte sluta tänka på hur hemskt några av våra egna landsmän har betett sig mot dessa stackars människor. Kastat stenar och fyrverkeripjäser, demonstrerat och betett sig som idioter! Jag skäms. Hur hemskt är det inte för flyktingarna som måste lämna sitt eget land i hopp om en bättre framtid. Och vad väntar dem här? Jag hoppas och önskar att de ska få det bättre och jag hoppas att finländarna skall plocka fram sina bättre sidor och hellre hjälpa folk i nöd än trampa på dem!

Så trots att min dag har varit perfekt med byte av soffkuddar, städning och fix i hemmet och ett par timmars långpromenad med en väninna i skogen, så snurrar tankarna fram och tillbaka. Bilden av den lilla flyktingpojken som drunknade utanför Turkiets kust vill inte lämna näthinnan, inte heller  bilden av demonstranterna kastandes sten och ropandes fula ord mot flyktingarna. Vi är dock många som gör vad vi kan för att hjälpa och i nuläget kan jag bara hoppas att flyktingarna skall få det bättre.

Med dessa tankar vill jag önska er alla som läser, en fin lördagskväll! Du som har ett tryggt hem att bo i, familjen nära till hands och rutiner och trygghet är din vardag, njut av det du har och ta en funderare på hur du kan dela med till de som så oerhört behöver lite av den tryggheten!

1 kommentar:

Lyckoslanten sa...

Likadana tankar hos mig. ♥︎