onsdag 9 september 2015

Hemma


Så var vi hemma då igen efter en lång sommar på stugan. Lika rastlös känner jag mig varje år när jag skall bli stadsbo på hösten igen och jag saknar närheten till vattnet och naturen och lugnet som det för med sig. Jag saknar landsbygden och skärgården och givetvis den härliga sommaren!

Varje höst måste jag på nytt anpassa mig till stadshemmet, göra små förändringar som muntrar upp och försöka finna mig själv i mitt eget hem. Hur dumt låter inte det!? Men jag har vant mig vid det för jag vet att samma sak händer varenda höst. Ångest över att flytta hem! Så innan jag kan känna mig riktigt hemma och över huvudtaget känna att jag trivs så måste jag gå igenom antingen en renovering eller åtminstone en mindre förvandling genom att byta gardiner, mattor, möblera om lite grann och piffa till dynorna i soffan. Med andra ord bona in mig i mitt eget hem. Sedan kan jag slå mig till ro!



Den nya spegeln var ett riktigt kap denna höst
(på insta har jag redan tipsat om spegeln för 19€ från Minimani)
 



Gråa gardiner byttes ut mot vita som släpper in mycket ljus



 
När höstmörkret faller på blir det bra med fårfällen och värme i kakelugnen och så har jag 
tagit in även den andra stora mönstrade mattan som värmer skönt under tårna.



Det jag saknar mest hemma är ljuset som vi omger oss av ute på sommarstugan. Hemma känns det dunkelt och instängt. Inga stora fönster med utsikt över vattnet och dessutom vill jag ha gardiner mot insynen när man bor mitt i stan. Det brukar ta några veckor innan jag anpassat mig så vid dethär laget börjar jag känna mig rätt hemma igen. I mitt eget hem. Med små förändringar har jag bonat in mig denna höst. Jag är glad över att vi tidigare redan bytte till vita tapeter i vardagsrummet och förra hösten fick vi en ny tambur. I höst skall vi ännu tapetsera om inre tamburen men redan nästa helg står dotterns rum i tur.



Hoppas ni alla trivs hemma och ha en riktigt skön höst, 
med eller utan renovering!






.

1 kommentar:

Finlandssvenska inredningbloggar sa...

Hejsan Roligt att läsa ditt inlägg. Din blogg är utsedd till månades blogg här på Fisve-bloggen. Önskar dig ett skönt veckoslut.