söndag 13 december 2009

Luciadagen


Santa Lucia



Blondin som jag är har jag fått äran (eller fått utstå?) att bära luciakronan ett antal gånger under min ungdomstid. Så luciadagen har varit lite speciell, både på gott och ont! Speciellt trevligt var det inte alla gånger att i isande kyla, med hackande tänder och iskalla fingrar försöka sprida värme. Men traditionen i sig är fin.

När barnen var mindre skulle dom kläs och pyntas på luciadagen. Nuförtiden lussar dom själva tillsammans med kompisar. Skönt! Jag njuter av att själv få stanna hemma i värmen. Håller jag på att bli gammal? Eller är det bara skönt att kunna välja vilka evenemang jag deltar i och vilka jag hoppar över!






Gårdagen bjöd på en trevlig kväll med härliga vänner på besök. Det var en kväll som jag definitivt inte hade hoppat över! Som alltid när man har trevligt så rusar tiden iväg. Idag är det, som sagt, skönt att bara njuta av hemmets lugna vrå. Inga krav och inga måsten, bara vara och ta det lugnt.

Önskar er alla en skön luciadag!

Kram Sabina

13 kommentarer:

Ocean showroom sa...

Hej Sabina! En riktigt god luciadag önskar jag dig! Jag tror att allt har sin tid. För mig är det helt underbart att klä på Wilma lucianattlinne och lussa med henne för det är här jag är nu! :-) Det kommer säkert dagar när hon blivit äldre som jag tycker som dig. Vi skulle egentligen varit i sverige och lussat för barnens mormor i helgen MEN pga av sjukdom blev vi hemma. Typiskt! Ha en fin dag. Kram alexandra

Signe 1 sa...

Vill bara kika in och önska dig en härlig lucia!! Skönt med en lugn dag, samma här:-)

Kram Sofia

Livet på Vestergård sa...

Ha en lugn och skön luciadag! Jag har haft en del program i dag, men det har ändå varit avkopplamde och mysigt :)

Anonym sa...

Du var den finaste Lucian jag sett och visst var det synd att det sku vara ca 20 grader kallt den långa vägen! Gick inte ens att ta foton då kameran på den tiden inte gav annat än "rökiga" bilder. På den tiden hade vi samma initialer.

alegni sa...

du kunde ha ställt upp som lucia en sista gång och låtit familjen knäppa en bild på dig så att också vi andra kunde ha fått njuta lite :)
fast lucian du visar är inte fy skam hon heller. långt ifrån!
ha en fortsatt lugn och skön dag!
kram

Vekarus sa...

Suloinen Lucia kuvassasi!

Viime viikolla muuten tilaukseni saapui, mutta ehdin tarkemmin tutkia sen vasta tänään. Tuhannet kiitokset, ne olivat oikein kauniit!

Kamomilla sa...

Ha en bra vecka, utan stress!

Louise sa...

Ha en skön vecka som kommer! och fotsätt att välja vad du vill/inte vill göra :O)

Limetwig sa...

Klart man måste få välja själv!Annars gör men en massa som man känner sig stessad över och det blir inte bra i längden!
Hoppas din helg varit skön och trivsam. Ha det bäst! Åse

Anonym sa...

Tack för höstens trevligaste kväll! Hoppas ni haft en trevlig Luciadag. Kram Mia

Lyckoslanten sa...

Ja visst är det bra när barnen kan göra vissa aktiviteter själva. Mina stjärngossar är skäggstubbiga nu, så den tiden är över. Själv har jag varit Lucia officiellt tre gånger, men ingen har bett mig under de senaste 25 åren. ;o)

Stjärnor & Champagne sa...

Hoppas att ni hade en bra lucia. Jag såg inte ens ett tåg, suck...
Ha det gott...

Kram Anne

Anonym sa...

Din Lucia är en äkta darling och Din blogg detsamma! Hoppas Du vill vara med och tävla på min blogg, om en 'valfri indienpryl' förståss.... I morgon beger jag mig till Mumbai!

Agneta