fredag 9 januari 2009

Fredag - städdag

Ja, åtminstone idag var det det. Hur mycket jag än avskyr att städa så kan jag ändå inte låta bli! Det är himmelskt skönt sen efteråt, när allt är klart och alla dammtussarna veck. Då kan jag slappna av, börja njuta av helgen.

Jag brukar försöka intala mig själv att det inte stör mig alls om det ligger lite damm i hörnen, för min man tycks inte bry sig ett dugg! Men när vi kommit så långt som till fredag så åker den förbaskade dammsugaren fram i alla fall. Kan inte hjälpas. Men nån dag ska jag bli sådär calm och inte bry mig alls, och jag ska inte då heller må dåligt och bli irriterad när jag ser mig omkring i mitt ostädade hus.

Min svärmor har en skylt på väggen där det står nåt i stil med:

"Dammtussar är ett tecken på att någon har gjort någonting mycket roligare"

Visst tusan finns det massor med roligare saker att göra än att städa. Men helgen kommer nu att bli skön i mitt nystädade hus! Jag önskar er alla ett trevligt veckoslut!







3 kommentarer:

♥ Fyra årstider sa...

Det är alltid skönt att ha fint inför helgen. Fredagar är mina lediga dagar och då städar jag innan barnen kommer hem från skolan.
Kram Lotta

alegni sa...

hos oss är det lördag som är städdag, men den drabbar inte mig, för det är maken som är vår städerska (o sönerna "städar" sina egna rum). igår tänkte jag faktiskt överraska maken med att dammsuga, men då jag dammsugit ett rum, slutade sugaren funka. det visade sig att dammbehållaren som är placerad i garaget hade lossnat, för yngre sonen som letat sin försvunna nyckel i den dagen innan hade inte lagt behållaren tillbaka ordentligt, så denna hade ramlat ner. så slapp jag ju dammsuga vidare då... ;)

ert hus ser jättefint ut! min mamma som är släktforskare o följer min blogg visste på något vänster vad du heter i efternamn o har konstaterat att jag är släkt med din man. för sju generationer sedan hade vi en gemensam förfader :) världen är liten, inte sant?
ha en trevlig helg du också!
kram
ingela

Skogsdoft & havsbris sa...

Ja usch, visst finns det mycket roligare sysselsättningar än att städa! Men det är ändå ett nödvändigt ont, slarvar man med städningen syns det direkt. Speciellt när man har 2 hundar som hårar ner och drar in sand, lera, våt snö osv. Här är torsdag städdag, så att man sen kan njuta av ett färdigstädat hus när fredagen och helgen kommer.
Är bilden förresten från ert hem? Det ser jättefint ut, varifrån den än är tagen! :)