torsdag 1 oktober 2015

O K T O B E R


Hur fantastiskt är det inte på hösten att bege sig ut i naturen när luften känns sådär krispig och fräsch och det doftar av löv, svamp, bär och mystik?! Allt i en salig blandning. Lite sol därtill och det känns nästan magiskt. Myggorna och andra otäcka småkryp är borta och det är bara risken för att stöta på en björn som håller en på halvspänn! Men höstliga skogsutflykter älskar jag! 



Dessa mobilbilder tog jag under vår senaste skogsutflykt och nu har löven hunnit gulna lite mer, men den riktigt färgsprakande hösten har inte riktigt slagit ut än. Trots att vi redan är i oktober. Otroligt!



bild: ikea.fi

Snart är hösten bara ett minne blott så man får plocka naturen med sig in. Tavlor och prints med botaniska tryck har ju varit populära redan länge och trenden tycks sitta i. Ikeas nyhet Skandinavien på metervara som utkommer i oktober består av lekfulla och klassiska  mönster med allt från ränder, blommor och grönsaker till köksredskap. 



bild: desenio.fi

Desenio som tidigare sålt posters och tavlor har nu utökat sortimentet och säljer även inredningsdetaljer som passar ihop med tavlorna.



När jag en gång är inne på botanik, som aktualiserats starkt i vår familj den senaste tiden i och med att dottern i sommar har gjort sin sommarskoluppgift och samlat växter till sitt herbarium (och hela familjen är involverad!) så kunde jag inte undgå att lägga märke till hos en av mina favorit inredningsföretag Restoration Hardware dessa fina tavlor med pressade växter. Hade inte dotterns herbarium blivit inlämnat till skolan hade det varit fint att rama in de finaste växterna och göra ett fint tavelkollage.


bild: Restoration Hardware




Sist men inte minst för botaniken, så har jag plockat in lite gröna sköna blad i inredningen hemma.



Önskar er alla en riktigt

S K Ö N   O K T O B E R ! !




.

1 kommentar:

Home2tiny sa...

Ja hösten bjuder på fantastiska dagar, så jag njuter också och tar vara på varje sekund innan vintern gör sig påmind. Kramisar Tina