söndag 25 januari 2015

Mina söndagstankar




Handgjorda fina hjärtat som jag fick som en överraskning  i postlådan. Tack!

 

om den sköna söndagen


Söndag. Jag smakar på ordet och försöker fundera vad det har för innebörd för mig. Sista dagen på
veckan, vilodagen, den trevliga dagen utan måsten, dagen när man kan göra precis vad man vill och 
välja bort alla tråkiga förehavanden typ tvättning och städning (förhoppningsvis så stökades dessa
tråkigheter undan på lördagen så att man med gott samvete kan njuta av söndagens bara-vara-och-
göra-vad-jag-själv-vill förehavanden). Dagen när hela familjen tillsammans kanske gör något roligt,
förutsatt förstås att alla familjemedlemmar oberoende ålder tycker att denna gemensamma roliga sak 
är, just rolig. Dagen när man laddar batterierna inför den kommande veckan. Det är söndag för mig.


Denna söndag har inte varit något undantag. En lång sovmorgon och jag vaknar till knaster i spisen
när bästaste maken har tänt eld i sovrumskakelugnen. Därefter en lång hotellfrukost, som vi har valt
att kalla våra söndagsfrukostar. Vi dukar upp (läs maken, medan jag drar mig en stund till under det
sköna täcket) med alla de godsaker som kan tänkas finnas på önskelistan hos allt från hungrande små-
barn till tonåringar och föräldrar. Sedan är vi laddade för söndagens program, som idag bestämdes 
kring frukostbordet och viljorna var lika många till antalet som personerna. Simhallen, skridskobanan
och skidspåret var de rådande alternativen. Simhallen sköts upp till senare i veckan, de övriga ville ut-
öva sina färdigheter på glashal is medan jag valde att glida fram i skidspåret. 


Nöjd och belåten över mitt val njöt jag av skidturen i det fantastiska vintervädret. Några minusgrader,
perfekt skidspår och det är bara att glida fram. Jag njuter av att varenda muskel i kroppen får arbeta,
lungorna fyllas med ren luft och tankarna får flöda fritt. Det är balsam för kropp och själ. Medan jag
stakar mig fram genom det vita spåret funderar jag över den kommande veckan, planerar allt från
 arbete till veckoinköp till barnens fritidsaktiviteter till bloggen till hemmainredning. I takt med att
 kilometrarna lämnar bakom mig har nästa veckas schema färdigställts.


Söndagen fortsätter i samma sköna takt med söndagsmiddag, en vän på besök,  lite häng i soffan,
 lite surf på nätet, läsa en bok och bara njuta av den rådande dagen.

Det är en oslagbar känsla och den håller åtminstone till måndag morgon!





                   
Mugg med egentillverkad text av dottern





Skön söndagkväll!






.



3 kommentarer:

Hemma på Sjuan sa...

Låter som en härlig söndag. Här har vi haft det också men några måsten hade vi kvar... Sött hjärtan. Kram Suss

Funccis sa...

Gulligt hjärta! Kanske man sku ta fram virknålen igen :) Ha en bra kommande vecka, snart e det söndag igen! <3

House and Garden by Bia sa...

Härlig dag med andra ord ;))
Vi har varit på en långpromenad hela lilla familjen;)))sen har det mest varit en slappardag, med lite mys i Tv soffan så här på kvällskvisten ;)
Kramis bia