måndag 15 december 2008

Grönt är skönt

Vilken natt det blev i natt... knappt någon sömn alls! Inte på hela helgen dessutom. Det som inte skulle få hända, så hände. Babyn blev förkyld. Alla vet ju hur besvärligt det är för en liten baby med näsan stockad och rassel i halsen. Det blir besvärligt med både ätandet och sovandet. Vi har varit mer eller mindre förkylda hela familjen, och det tar på krafterna.

Dessutom var det en stressig helg, med fullspäckat program. Dom äldre barnen hade sina skoljulfester, Olivermusikalens slutfest, Trioliföreningens dansuppträdanden i konservatoriet.
Och sist men inte minst luciatåget på lördag kvällen. Allt ska man hinna med. Vi fick turomvis skjutsa, hämta, delta i festerna... det blir ett pusslande för att få allt att gå ihop. För som sagt, det är fortfarande prinsessbabyn som bestämmer här i huset... när mamma får sova, när hon hinner hoppa i duschen, när hon kan fara på en julfest och sist men inte minst, när det är lugnt i huset!

Nu är det lugnt, tack ock lov! Dom andra är i skolan och jobbet, och bara vi två hemma. Jag tror att den lilla känner på sig när vi andra är stressade, och hon blir då också stressad. Nu sover hon så sött och fridfullt. Svårt att tro att det var hon som skrek halva natten inatt! Och huvudvärken jag hade gick över med en panadol. Så jag måste ha drömt allt!?

För att bibehålla lugnet har jag hållit mig till gröna julmotiv idag. Grönt har en lugnande inverkan, i motsats till rött som ju är känt för att vara en upphetsande färg. Vill man ha en lugn och fridfull jul kanske man borde skippa lite av de röda dekorerna och julpynta med mera grönt istället.

Jag önskar er alla en skön vecka!



Inga kommentarer: