måndag 17 november 2008

Inredningsstilar - NEW ENGLAND

Jag lovade tidigare skriva om olika inredningsstilar , och jag börjar nu med den stil som jag själv har förälskat mig i.

NEW ENGLAND

När vi här i Skandinavien talar om inredningsstilen “New England” grundar sig stilen egentligen på en del av den stil som amerikanerna uppfattar som New England.
De skulle dela upp New England stilen i flera delar och kalla vår definition för “Nautical Theme” alltså nautiskt tema.

New England stilen förknippas främst med stjärnor och ränder som kommer från den amerikanska flaggan, mycket vitt med inslag av rött och blått, mörkare inslag av trämöbler som för tankarna till tjärade skepp, mässing, signalflaggor, gamla skeppstillbehör, fyrar, stora vita verandor, Howardsoffor....

Området på den amerikanska östkusten som stilen hämtat sitt namn ifrån består av 6 stycken delstater: Connecticut, Maine, Massachusetts, New Hampshire, Rhode Island, Vermont.
Kännetecknande för dessa områden är, förutom arkitekturen med de stora vita trähusen med liggande brädbeslåning och stora verandor, den fascinerande naturen... klippiga berg, långa sandstränder med enormt vackra fyrar, stora träd som på hösten sprakar i fantastiska färger, gröna ängar och stenmurar.

Inspiration direkt från New England kan hämtas tex. hos Lexington, Gant, Newport, Ralph Lauren Home, Oninteriör, SVP-Textil, bara för att nämna några...








Bilderna med New England-inspiration är lånade från SVP-Textil, Oceanhouse och Kannustalo.

Nästa gång ska jag berätta mera om inredningsstilen Shabby Chic.

Inga kommentarer: