tisdag 10 mars 2015

Ordning på röran



Jag suckar varenda gång jag går till yngsta dotterns rum nuförtiden pga den ständigt rådande röran därinne. Hon är en mycket kreativ 6-åring som lever med saxen i ena handen och tejprullen i den andra och samtidigt som hon tillverkar smycken och målar med vattenfärger byter hon kläder minst tre gånger per dag. Och kläderna? Nej, de placeras inte i klädskåpet utan sprids mycket talangfullt ut över hela rummet! Likaså böcker, dockor och hårborstar. Bland annat.





Jag har en stilla önskan om att få någon sorts ordning på rummet. Jag har försökt så många gånger. Ordna, placera, sortera. Var sak på sin plats. Det går en tid, sedan är det samma sak igen. Dessutom har hon fått ärva storasysters rum och har ett hopplock av gamla möbler, vilket förstås bidrar till att rummet blir lite haltande. Jag saknar dendär harmoniska helhetsbilden, om man nu nånsin kan få den i en 6-årings pysselverkstad.





Här har jag samlat, främst för mig själv, lite inspirationsbilder hur det skulle kunna se ut. Om dottern själv fick välja skulle det säkert se ut som bilden här under. Ett riktigt 6-års tjejdrömrum!





Jag tror att det som behövs är ett väl fungerande förvaringssystem, både för böcker, leksaker och pysselsaker. Grunden skall vara en enkel och snygg inredning. Och så gärna en mamma som orkar plocka undan varenda kväll efter dotterns kreativa stordåd (om inte dottern själv orkar eller kan).


Någon som har bra tips eller idéer för ett väl fungerande 6-års tjejrum??
  
 
.

2 kommentarer:

Tinis vita hem sa...

Jag har en lika stökig dotter hemma och hon är redan 15! När jag städat hennes rum hålls det i ordning ca 5 minuter. Därför syns inga bilder från hennes rum på bloggen ;)
God fortsättning på veckan!
kram Tini

Hemma på Sjuan sa...

Härliga inspirationsbilder på tjejrum men tyvärr håller sig väl aldrig nåt barnrum sig så fint... Mina söner är vuxna nu men de kan ändå inte hålla ordning ;) kram Suss