söndag 8 mars 2015

Indiskt


Hej!  Hoppas ni har haft en fin söndag?!

Idag blir det inga större söndagsfunderingar här på bloggen för mina tankar stannade 
vid den goda middagen vi åt idag idag


CHICKEN KORMA




och här under bjuder jag på receptet jag använde:

1 kg kycklingfiléer + smör eller olja att steka dem i
1 stor gul lök
4 klyftor vitlök
3 tsk riven färsk ingefära
1 kycklingbuljongtärning
1 dl matolja
1 tsk mald kanel
2 tsk mald koriander
2 tsk gurkmeja
2 tsk mald spiskummin
2 tsk mald kardemumma
1 tsk cayennepeppar
3 dl matlagningsyoghurt
1 dl grädde
2 dl kokosmjölk (ev mer att späda med)
6 msk citronsaft
2 msk socker
salt
peppar

Gör såhär: skär kycklingen i bitar, bryn dem runt om i stekpanna. Häll oljan i en kastrull/gryta och flytta över kycklingen, häll i alla torra kryddor och låt dem fräsa en stund. Hacka löken. Riv ingefäran och pressa vitlöken. Tillsätt detta i grytan. Tillsätt grädde, yoghurt och kokosmjölk. Smula ner buljongtärningen, tillsätt citronsaft och socker. Låt grytan puttra ca 20 min eller tills kycklingen är mör.
Denna variant är mycket mild, så även minsta barnen kan äta den.

Servera med ris, naanbröd och cashewnötter. Mums!



Det behövs lite hjälpstyrkor i köket ibland, här  mina hjälpande händer.

Naanbröd är superenkla att göra, det är bara lite tidskrävande med jäsning mellan varven.



Men nam så gott med varma naanbröd till den indiska maten.


Här kommer receptet på naanbrödena:

25 g jäst

2 dl mjölk, 37°

1 ägg

1 dl yoghurt

2 msk matolja

1 tsk salt

2 tsk strösocker

1/2 tsk bakpuöver 7 dl vetemjöl

matolja till pensling


Gör såhär: 
Rör ut jästen i mjölken. Tillsätt ägg, yoghurt, matolja, salt och socker. Blanda bakpulvret 
med mjölet och tillsätt det. Arbeta snabbt samman till en deg. Låt jäsa övertäckt ca 30 min
(jag jäste min deg 1 h). Vänd upp degen på mjölat bakbord. Dela degen i 8 delar och
platta ut dem till stora kakor (jag använde brödkavel till hjälp) som läggs 2 och 2 på
smorda plåtar. Låt dem jäsa- övertäckta - i ca 30 min. Grädda i 275° ca 4 min.
Om man vill att bröden skall få bruna fläckar kan man sätta på grillen sista minuten,
vilket jag inte gjorde - och fick inga bruna fläckar som det egentligen ska vara.

Ätes nygräddade till indiska rätter. Mums mums!


Önskar er alla en fin söndagkväll och en bra start på den nya veckan!







.





1 kommentar:

House and Garden by Bia sa...

Tack för det receptet...skulle kanske prövas...fast nu är det ju mest mannen i huset som lagar mat, hihi...
Ha en fin start på veckan;)
Bia