tisdag 3 mars 2015

Gröna och sköna

 
 
Som bekant är jag ingen hejare på växter. Jag är superbra på att vattna, nästan för bra! Jag närapå dränker mina växter med min omsorg om vatten åt dem. Men förutom det så är problemet det att  batterierna under fönsterbrädena är för varma och vid själva fönstret drar det lite kallt. Om man vill ha växterna på fönsterbrädet alltså. Så förutom att jag måste behärska mitt vattnande så behöver  jag otroligt tåliga växter.


Har nu satsat mera på succulenter och tåliga gröna växter.
 

 
Denna grönsak har jag ingen aning om vad den är. Jag har flyttat över den från en julblomsterkorg när hyacinterna och julstjärnorna vissnade, för jag tyckte den såg så roligt och fin ut. Och tålig är den också! Så den är en fin grön glädjespirare  hos oss.
 
 
Annat är det med ragatan till fikuspalm som står på övre våningen. Den är så ful så den kommer inte ner längre. Inte på bild heller för den delen. Funderar skarpt på att ta den till min svärmor som brukar rädda mina växter efter att jag har kastat ut dem. Hon kan detdär med växter. Hur hon gör har jag ingen aning om men hon förvandlar de fulaste, brunaste och bladlösaste benjaminfikusarna till gröna, frodiga, välmående buskar. Det är bra med en svärmor. Hon är bra på så många olika saker.
 
 

So far so good. När dessa dör bort får jag ta till plan B - plastgrönväxter från Ikea. I know, I know, alla trädgårdsmänniskor skakar på huvudet och suckar uppgivet. Men det är så fint med grönväxter på fönsterbrädet som ger dendär "så var det i mormors hem när jag var barn"- känslan. Ombonat. Mysigt. Egentligen ska det vara pelargoner.
 
 
Men senast till sommaren när vi flyttar ut till sommarstugan och bor där i tre månader så dör mina växter och då är det trevligt med Ikeagrönväxter på fönsterbrädet som välkomnar en när man kommer hem igen.
 
 
Skön tisdag!
 
 
 
.

1 kommentar:

Ingela sa...

Jag har också satsat på suckulenter på senare tid. Senast jag köpte två stycken fick jag rådet att antingen vattna dem underifrån eller riktigt vid kanten av krukan, alltså inte på själva plantan/stjälken/stjälkarna. Får se då om de kommer att trivas bättre nu när jag (läs Hasse) vet exakt hur de ska vattnas. ;)