onsdag 19 november 2008

Choklad tack!

Den franska landsbygden, som jag just hittade bilder ifrån, får mig genast att tänka på filmen "Chocolat" av Lasse Hallström.

...vilket i sin tur leder tankarna till CHOKLAD!!! I like :)




Inte undra på att dessa två är mina favoriter. Vet inte hur många gånger jag sett filmen. Den inspirerar mig på ett konstigt sätt. Antagligen för att jag känner igen mig själv i Vianne Rocher som kommer till den lilla staden på franska landsbygden och öppnar en exotisk chokladbutik - till mångas förtret. Hon har kämparblod inom sig och övervinner slutligen allas hjärtan.
Med hjälp av choklad!

Just choklad sägs ju ha en lugnande inverkan och är man på dåligt humör så ska man äta choklad! Det är nog därför som det under kalla och mörka vinterkvällar är så skönt att krypa upp i soffan, titta på "chocolat" och kanske äta en och annan chokladpralin. Javisst!







Förresten så läste jag på Expressen om en ny brittisk forskningsrapport "choklad gör dig smal" och enligt den är bästa sättet att hantera chokladbegäret utan att gå upp i vikt: Ät choklad när du blir sugen!
Den nya forskningsstudien visar nämligen att de kvinnor (varför inte MÄN??) som försöker tränga bort suget, äter 50 procent mer choklad i längden än de som tillåter sig att äta när de känner för det.


Så för alla som älskar choklad kan jag rekommendera boken "Choklad" av Elisabeth Johansson som innehåller många chokladdelikatesser att pröva på.
Du hittar den här.

Smaskens!

Inga kommentarer: